Jaga seda postitust

Boeing katsetab uut laserisüsteemi, mis avastab õhus turbulentsed õhuvoolud

Boeing turbulents turbulentsus

Boeing / Pixabay

Turbulents on sage põhjus, miks inimesed kardavad lennata. Tugevalt rappuvas reisilennukis võivad halbade asjaolude kokkulangevusel inimesed viga saada ja ega see meeldiv kogemus ole.

Boeing katsetab nüüd uut laserisüsteemi, mis aitab avastada turbulentsi põhjustavad “õhutaskud” kuni 17 km kauguselt, kirjutab Lonely Planet. See annab piloodile piisavalt palju aega reageerida ja turbulentsi tõenäosusega kohti vältida.

Uut lidari (Light Detection And Ranging) ehk laserskaneerimise seadet koos rohkem kui 30 muu tehnoloogilise lahendusega katsetatakse kuue nädala jooksul kaubalennukil FedEX 777.

Lidari laserskaneerimise seade saadab lennuki esiotsast välja valgusimpulsi, mis peegeldab tagasi seadmesse. Impulsid otsivad õhust tavapäratuid muutusi õhuvoolude kiiruses. Kui sensorid avastavad turbulentsi, hoiatab uus süsteem pilooti.

Nii on piloodil aega reageerida ja lennusuunda muuta või kui seda ei saa teha, siis saavad reisijad valmistuda, minnes oma istekohale, kinnitades turvavöö ning eemaldades liikuvad objektid, mis raputuse korral võivad ümber minna või õhku tõusta.

Kui lidarisüsteem end õigustab, võetakse see kasutusele reisilennukeis.

Viimane tõsisem turbulentsi põhjustatud õnnetus oli aprilli lõpus. Moskvast Bangkokki lennanud Aerofloti lennukis sai viga vähemalt 27 inimest, kui lainer sattus ootamatult tugevasse turbulentsi.

Mitmel reisijal olid tõsiseid muljumisvigastused ja luumurrud. 24 kannatanut olid venelased, kolm reisijat pärit Taist. Bangkokis asuva Vene saatkonna teatel sattus lennuk õhuauku Suvarnabhumi lennuväljale lähenedes, vahendas CNN.

“Osa vigastatud reisijaid ei olnud turvavööga kinnitatud. Kõik eri vigastustega, peamiselt luumurdude ja muljumistega kannatanud viidi kohalikku haiglasse. Mõni vajab operatsiooni. 15 inimest peavad jääma haiglasse,” teatas saatkond.

Tai lennujaamateenistuse teatel sai viga 30 reisijat, 27 viidi Bangkoki Samitivej Srinakarini haiglasse, kolm inimest otsis abi omal käel mujalt. Teenistus märkis, et lennuki pardal oli 318 reisijat ja 14 meeskonnaliiget ning turbulentsi satuti Myanmari kohal.

Pardal olnud Ukraina päritolu Rostik Rusev rääkis CNNile, et raputus oli nii tugev, et tõukas reisijad oma istekohtadelt minema. “See kestis umbes kümme sekundit, lennuk paiskus igasse suunda,” rääkis New Jerseys elav Rusev.

“Lennuki laepaneelidel oli verd, inimestel olid murtud ninad, väikelapsed olid vigastatud – see oli kohutav,” rääkis ta, lisades, et kõik juhtus sama ootamatult nagu lõhkeks autosõidu ajal rehv.

Augustis sattus tugevasse turbulentsi American Airlinesi lennuk. Turbulents paiskas õhku nii reisijatele serveeritud söögid-joogid kui ka reisijad ja lennusaatjad. Viga sai 10 inimest.

Kliimamuutus suurendab turbulentsi tõenäosust

Teadlased arvavad, et tulevikus esineb järjest rohkem tugevaid selge õhu turbulentsijuhtumeid, mis tulevad ühegi hoiatuseta nagu välk selgest taevast. Ootamatut ja rasket turbulentsi põhjustab kliimamuutus, mis mõjutab atmosfääri, kirjutas märtsis tehnikaportaal Accelerista.

Dr Paul Williams, Kuningliku Teadusühingu teadur Readingi Ülikooli juures on täiesti veendunud, et kliimamuutusest põhjustatud ootamatud turbulentsijuhtumid on tulevikus järjest igapäevasemad: “Lende mõjutavate tõsise turbulentsi juhtumite arv on kahe viimase aastakümne jooksul stabiilselt kasvanud. Ülemaailmselt põhjustab turbulents tosinate viisi surmaga lõppevaid õnnetusi väikeste eralennukitega ja sadu vigastusi suurte reisilennukite pardalolijaile. Ning kui süsinikdioksiidi tasemete tõus atmosfääris jätkub, sagenevad ka intsidendid.”

Mis on turbulents?

Turbulentne voolamine ehk turbulents on vedeliku või gaasi voolamine, kus aineosakesed liiguvad korrapäratult, tekitades sageli keeriseid, kuigi samal ajal liigub kogu aine mass voolu suunas. Selline liikumine tekib asjaolust, et aineosakestel on lisaks voolusuunalisele kiirusele veel voolusuunaga ristisuunaline kiirus.

Jaga seda postitust

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata. Nõutud väljade juures on märge *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vasta: *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kaotatud salasõna

Registreeri