Jaga seda postitust

LENNUFIRMADE LUUPAINAJA: Trikid, millega lendajad hoiavad kokku suuri summasid

See ei ole laialt levinud ja pigem “külma kõhuga” riskijate teema, aga niimoodi pealtnäha süütult trikitades võib lennureisija isegi ühe lennukorraga hoida kokku sadu eurosid. 

Üks kavalatest nõksudeks on inglise keeles throwaway ticketing, mille kohta eesti keeles selget vastet pole. Lühidalt selgitades tähendab see seda, et lennureisija ostab pileti, millest kavatseb nii-öelda ära tarvitada vaid ühe osa. 

Selline olukord võib tekkida siis, kui edasi-tagasi lennupilet on odavam kui üheotsapilet. See on vahetevahel tekkiv võimalus, et kampaania ajal müüakse näiteks London - Dubai edasi-tagasi piletit 200 euroga, aga samal väljalennu päeval vaid üheotsapiletit Dubaisse ostes maksab pilet näiteks 300 eurot. 

Kuna reisijal polegi kavatsust tagasi lennata – vähemalt mitte piletil märgitud ajal –, siis kasutab ta ära ainult esimese osa lennureisist. 

Leidub reisijaid, kes sagedasti lennates hoiavad nii päris palju raha kokku. Kui lendude vahemaad on suured ja piletihind kõrge, on kokkuhoid igalt lennult seda suurem. 

Põhimõtteliselt saaks ka vastassuunas lennates trikitada – osta edasi-tagasi pilet, millest kasutatakse ära ainult teine osa reisist. Ülal toodud näite puhul lendaks trikitaja vaid Dubaist Londonisse. Kuna aga lennufirmad hoiavad sellistel anomaaliatel silma peal, siis võib reisijat oodata lennujaamas halb üllatus. 

Kui lennukompanii on märganud, et edasi-tagasi pileti ostnud inimene esimesele lennule ei ilmunud, võidakse tema broneering tagasilennuks tühistada. See oleneb lennufirma poliitikast ja tähelepanelikkusest. Igatahes kaotaks sellisel juhul reisija kogu piletile kulutatud raha. 

Ainult lennureisi esimese osa kasutamist ja teisest loobumist ei saa lennufirma aga ette teada ning seepärast tuleb sellist trikitamist ette. 

Mis see endaga kaasa võib tuua, selle kohta loe artikli lõpuosast. 

Teine nipp, millega lennureisija saab raha kokku hoida, on inglise keeles hidden city ticketingHidden city tähendab siinses tähenduses eesti keeles piletiostul märgitud nn varjatud/peidetud linna, mida reisija tegelikult ei kavatsegi külastada. 

Kuna lennupiletite hind ei olene ainult reisi pikkusest, vaid seda mõjutavad ka kõikvõimalikud muud asjaolud (täituvus, aeg, konkurents, kütusehind, koostööpartnerite pakkumised jne), siis võib kombinatsioonide tulemusel saada kaugesse sihtpunkti pileti väga odavalt, aga sel juhul pole tegu otselennu, vaid ühe või mitme vahemaandumisega. 

Trikitamise võimalus tekib siis, kui reisija ostab ühe või mitme vahemaandumisega odava pileti, aga kasutab selles ära ainult ühe kindla osa. 

Näiteks otsin pileteid marsruudil Stockholm -Istanbul. Otselend maksab 450 eurot. Samal ajal pakub mõni lennukompanii kombineeritud lendu marsruudil Stockholm-Istanbul-Abu Dhabi, mille hind on ainult 290 eurot. Seega tekib mul võimalus lennata 290 euro eest Istanbuli. 

Seesugust teguviisi saab kasutada üheotsa piletite puhul, sest üldjuhul tühistavad lennufirmad pileti, kui reisija on mõne osa lennureisist ära jätnud. 

Kuna vahemaandumistega reisidel saadetakse registreeritud pagas otse lõpp-punkti, siis niisugune trikitamine tuleb kõne alla neil reisijail, kel on ainult käsipagas. 

Tihtipeale on aga odavad vahemaandumisega reisid seotud nõudmisega, et vahepeatuse paigas tuleb mingi periood viibida – näiteks vähemalt 24 tundi. Sel juhul saab ka registreeritud pagasi seal välja võtta ja minna oma asju ajama, jättes jätkulennud unustusse.  

Hidden city ticketing on lennufirmadele üks tülikas ja kulukas pettus. Kuna otselennud on tihtipeale kallimad, siis trikitajad neid ei osta. Otselennud jäävad selle võrra tühjemaks ja kasu teenimata. Samas on trikitajaid ikkagi väga vähe ja väga suurt kaotust lennufirmad väidetavalt ei saa. Kui palju trikitajaid on, seda üldjuhul kompaniid ei avalda. (Vt artikli lõpust ka Lufthansa kommentaari, mida Reisiportaal ettevõttelt küsis.)

Lennukompaniidel on seesuguse pettuse vastu lepingupunktid. Kui veebist piletit osta, siis tuleb alati enne ostu vormistamist teha “linnuke” märke juurde, millega ostja kinnitab, et on lugenud lennufirma tingimusi ja nõustub nendega. Keegi mäletab, millal ta viimati need tingimused läbi luges?

Lennufirmad saavad petjat karistada nii, et tühistavad tema lojaalsusprogrammi konto ning sinna kogunenud lennumiilid, mis võib olla hinnaline kaotus, kui reisija on palju lennanud. 

Samas kriminaalne trikitamine ei ole, tegu on tsiviilõiguse rikkumisega. 

Alles eile eest kirjutas Independent, et Saksa lennukompanii Lufthansa kavatseb kohtu kaudu ühelt reisijalt sisse nõuda täispileti raha, kuna reisija ostis soodsa hinnaga vahemaandumistega reisi pileti, aga väidetavalt meelega ei kavatsenudki lõpp-punkti sõita. 

Varem on probleemiga võidelda üritanud United Airlines ja Orbitz. Ettevõtted kaebasid 2014. aasta lõpus Chicagos kohtusse New Yorgis tegutseva Aktarer Zamani, kes tegi veebilehe Skiplagged.com, mis võimaldab otsida just seesuguseid odavaid reisivõimalusi ja lennupileteid. 

Chicago kohtunik John Robert Blakey lükkas aga kaebuse tagasi, sest Zaman ei ela ega tegutse Chicagos ja jääb seetõttu sealse kohtu juristiktsioonist välja. Skiplagged.com tegutseb endiselt. 

Kaebajad soovisid Zamanilt saada 75 000 dollarit, mis nende hinnangul oli veebilehe tegevuse tõttu kompaniide saamata jäänud tulu. 


Lufthansa Reisiportaalile: Trikitamiste arvu, marsruute ja kulu ei avalikustata

Reisiportaal võttis ühendust Saksa lennukompanii Lufthansa Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika osakonna pressiesindaja Boris Ogurskyga, et saada selgust, kuidas trikitamine maailma üht suuremat lennundusettevõtet mõjutab. (Allpool on ka Finnairi vastus – mõlemad vastused on küll üsna kantseliitlikus keeles, aga kompanii reeglitest saab aimu.) 

Boris Ogursky sõnul tuleb ülal kirjeldatud juhtumeid ette, aga Lufthansa ei avalikusta täpseid numbreid ega marsruute, kus pettust üritati või see õnnestus. 

F: Pixabay.com

Küsimusele, milline on kompanii poliitika trikitajate võitlemisel, vastas Ogursky, et Lufthansa pakub reisijatele võimalust muuta jätkulendude puhul reiside järjekorda. 

“Kui aga reisija ise muudab järjekorda või ei kasutagi mõnda osa lennureisist, nõuame talt kasutatud lennu tegelikku hinda,” ütles ta. 

Tegelik hind määratakse selle põhjal, milline oli piletit ostes kogu ülejäänud reisiteekond ehk see osa, millest piletiomanik sihilikult loobus ning sellele võib lisanduda muudatuse tegemise tasu. 

Ogursky märkis, et Lufthansa hinnasüsteemi ja transporditingimuste kohaselt kehtib hind alati kogu reisi kohta – lahkumispunktist sihtkohta koos vahemaandumistega.

“Kui reisija soovib piletit muuta, peab ta lennufirmat sellest ette teavitama,” lausus Ogursky. 

“Muide – piletit broneerides tuleb nõustuda pileti kasutamise reeglitega, tehes veebibroneeringu lõpus olevasse lahtrisse “linnukese”,” ütles ta. “Õiguslikult on see lahendus sõnaselgelt lubatud. Ilma selle “linnukese” märketa ei saa broneeringut lõpetada.”

Seda, milline on trikitamiste hind lennukompaniile, Ogursky ei kommenteerinud. Nagu eespoolgi, ütles ta, et täpseid numbreid ja marsruute ettevõte ei avalikusta. 

Reisiportaal soovis Ogurskylt ka teada, kas lennukompaniid vahetavad teavet neist reisijaist, kes on tabatud throwaway või hidden city ticketing meetodi kasutamiselt. 

„Ei, seda me ei tee andmekaitseseaduste tõttu,“ vastas ta. 


FINNAIRi reeglid keelavad trikitamise

Finnairi kõneisik Satu Haataja ütles Reisiportaalile, et throwaway ja hidden city ticketing meetodi kasutamine on kompanii broneerimise ja piletimüügi reeglite kohaselt keelatud. 

“Samuti sätestavad transporditingimused, et me võime tühistada reisija tagasi- või jätkulennu reserveeringu, kui reisija ei ilmu kohale,” märkis ta. 

Haataja sõnul monitoorib Finnair kogu oma broneerimisbaasi reaalajas ja töötab selle nimel, et kindlustada selle (broneeringute) terviklikkust, kasutades broneerimise ja piletimüügi ning transporditingimuste reegleid. Nende kohta saab täpsemat teavet siit.

Jaga seda postitust

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata. Nõutud väljade juures on märge *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vasta: *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kaotatud salasõna

Registreeri