Jaga seda postitust

Miks muutuvad lennureisijad vahel raevukaks tülinorijaiks?

USA juhtiv teadusorganisatsioon Rahvusliku Teaduste Akadeemia avaldas uuringu, miks tekib inimestel lennukis nn lennuraev – see on üsna levinud nähtus. Inimesed muutuvad tühiste asjade pärast vihaseks ja norivad tüli.

Võib-olla tulevad mõnele inimesele järgmised näited tuttavad ette.

Mullivees on liiga vähe või liiga palju mulle. Kandik, millel serveeritakse toitu, on liiga suur või teisaldatav laud, kuhu kandik asetatakse, on liiga väike. Kõrvalistuja on liiga tüse. WC on liiga pisike ja selle uks sulgub liiga järsult. Jalaruum on liiga kitsas.

Selliseid näiteid võib tuua veel – millegipärast muutuvad inimesed ühtäkki õelaks asjade peale, mis on kogu aeg olnud nii nagu nad on, aga ühel päeval ja ühel tunnil hakkab see mõnda lennureisijat eriti palju segama.

Jah, vahel ongi asjad just nii, aga paratamatult kaasnevad need lendamisega ning ebamugavused on ajutised. Need kaovad lennu lõppedes. Reisija on neist juba enne lennukisse astumist teadlik olnud.

Mis põhjustab raevu?

Katherine A. DeCelles Toronto ülikoolist ja Michael I. Norton Harvardi ärikoolist uurisid, kas peale selle, et vahel on reisijate meelehärmil õigustatud põhjus, on veel midagi, miks nad mõnikord lausa kakluseni minnes pardameeskonna ja kaasreisijatega tüli hakkavad norima.

Uuring näitas, et economy ehk tavaklassi reisijad muutuvad lennukis taltsutamatuks 3,8 korda sagedamini kui lennukis on esimese klassi reisijate kohad. Ehk need, mis asuvad lennuki esimeses otsas ja kus pilet on tavalisest kallim. Kui esimese või äriklassi kohti pole, esineb lennuraevu vähem.

Kui tavapiletiga reisija näeb, et kedagi teenindatakse sagedamini, talle tuuakse paremat toitu ja jooki, tal on suurem jalaruum ja muud mugavused, muutub tavareisija kurjaks. Olenemata sellest, et tavareisija on ise teadlikult ostnud odavama pileti ja ta teab, et esimese klassi reisija on nende mugavuste eest maksnud hingehinda.

Kõigi mugavuse parandamine õnnelikuks ei tee

Varasemad uuringud on ka välja toonud, et kui lennufirma muudab lennukis kõik kohad mugavamaks ja teenindab kõiki reisijaid võrdselt, ei muutu reisijad sellest õnnelikumaks.

Nad muutuvad rahulolevaks alles siis, kui lennukis on tava- ja esimene klass, aga nemad istuvad esimeses klassis ning enamik teisi tavaklassi kohtadel. Osa inimesi tunneb end hästi alles siis, kui nad teavad, et teistel ei ole samu eelised nagu temal on.

Ja nagu Rahvusliku Teaduste Akadeemia avaldatud uuring näitas, toimib see ka vastupidi – kui tavapiletiga reisija näeb, et kellelgi teisel läheb paremini kui temal, teeb seda teda õnnetuks.

Lennufirmad näevad seepärast vaeva, et võimalikud ärritujad istuks lennukis võimalikult tagumises osas. Siis on väiksem tõenäosus, et nad näevad, kuidas esimese või äriklassi reisijaid teenindatakse ja kui hea neil seal lennata on. Iseasi, kas lennufirmadel õnnestub kuidagi selgeks teha, kes on võimalik tülinorija. See selgub ikka hiljem, kui häda käes.

Kõige moodsamates ja suuremates lennukites on see probleem mõningal määral lahendatud. Esimese ja äriklassi reisijatele on eraldi sissepääs ning tavapiletiga inimesed ei möödu nende istekohtadest. Samas võivad nad ikkagi lennu ajal näha, et eespool istujad on neist nii-öelda paremad.

Kui olete lennates märganud, et pardameeskond tõmbab alati esimese ja tavaklassi istekohtade piiril olevat kardinat piinliku järjepidevusega ette, siis see ongi üks põhjus – parem on, kui sa ei näe, kui kellelgi teisel on “elu nagu lill”.

Uuringu tulemusi arvesse võttes võib aga eeldada, et esimese või äriklassi reisijad polegi nii õnnelikud, kui seda kardinat pidevalt ette tõmmatakse. See on lihtsalt inimlik – inimene tahab, et teised näeks, kui hea tal on. Nii on ta õnnelikum.

Jaga seda postitust

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata. Nõutud väljade juures on märge *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Vasta: *

Kaotatud salasõna

Registreeri